fbpx

Mažyliai ir rinkos: kodėl jauni tėvai turėtų ignoruoti reklamas

 | Veronika Winkels

Tapti tėvais ir pradėti šeimyninį gyvenimą yra džiaugsmas… bet šiais laikais dar ir galinga nerimo ataka. Kodėl? Paklauskite rinkos strategų. Kūdikiai tapo stambaus masto industrija. Kadangi dabar jauni tėvai dažniausiai renkasi auginti du arba vieną vaiką, jie labiau nei ankstesnės kartos jaučia spaudimą šią pareigą atlikti tobulai.

Tėvų nerimas naudingas verslui

Tokiu nerimu ir spaudimu naudojasi didysis verslas. Verslininkai susivokė, jog tėvai mielai leidžia pinigus visokiausiems daiktams, kokių tik gali prireikti susilaukus kūdikio – vaikų kambariui, automobiliui, vežimėliui, drabužių spintai, pieno mišiniams ir maistui.

Visa tai ir dar daugiau išvirto į didžiulį verslą; pasiplėšta gražaus pinigo. Drįstu spėti, kad per pastaruosius penkiasdešimt metų vidutinės vaikui skirtos išlaidos šovė į dangų tarsi raketa.

Tėvų pinigines praverianti stebuklinga formulė yra tokia: „Jeigu mylite savo mažylį…“ Taip konkrečiai gal ir nebus pasakyta, bet ši frazė eksploatuojama begales variantų: „Jei mylite savo mažylį, įsigysite saugiausią ir patogiausią automobilį. O paskui panorėsite tamsintų stiklų, „nes saulė gali pažeisti jūsų vaikelio tinklainę.“

Koks sumanus tasai jūsų pardavėjas, kad apie tai pagalvojo. Jeigu pradėsite svarstyti apie kitokį pasirinkimą, į kurį tereikės investuoti 2 eurus (tiek vertos paprastos automobilio užuolaidėlės), beliks manyti, jog mažylio akys jums neatrodo vertos apsaugos.

Tūkstančiai jaunų tėvų leidžia pinigus vaikų kambariui įrengti ar automobilio salonui atnaujinti – jie perka kiekvieną naujai pasirodžiusį niekniekį, kurio jiems „reikia“ kelionei tėvystės keliu, bet toji kelionė ne visada būna smagi. Rinkodaros specialistai gali priversti juos pasijusti kaltais, kad nesirengiate pirkti „saugiausio“, „naujausio“, „geriausio“ daikto.

Jeigu svarstote, ar nevertėtų komodos panaudoti dar ir kaip vystymo stalelio, arba ketinate įsigyti pigesnį vežimėlį, vadinasi, atimate iš savo gražuolio mažylio maksimalų komfortą, saugumą ir laimę, kurią jie galėtų patirti ir kurios nusipelnė. Jeigu tikrai jį mylėtumėt, negalvotumėt, kad galima leisti tokį nepriteklių.

Kaštų baimė neleidžia susilaukti tiek vaikų, kiek norėtume?

Nieko keista, kad tėvai mano, jog negali sau leisti daugiau nei vieno ar dviejų vaikų. Ir kas gi galėtų sau leisti du ar, baisu net pagalvoti, tris vaikus, kai vienas vaikas vien per pirmus dvejus metus atsieina tūkstančius dolerių?

Labiausiai man neramu dėl to, kad pervargusių ir nepatyrusių jaunų tėvų pažeidžiamumas ilgainiui perauga į kaltę (nes pasistengia kūdikių industrija), ir šis jausmas gali būti toks galingas, kad tėvams nė nesinorės susilaukti daugiau vaikų. Tiesiog jiems atrodys per brangu.

Esu už saugumą. Esu už komfortą. Neabejotinai esu už tai, kad vaikams būtini gražiausi ir maloniausi potyriai. Tačiau mūsų kultūroje siunčiama kategoriška ir įsakmi žinutė – tokie žodžiai kaip „saugumas“ ir „komfortas“ tapo „brangiausia“ sinonimais.

Na, gerai, pirmam vaikeliui gal ir galima žerti dosniai (šiaip ar taip, kūdikėlis toks mielas ir gražus!), bet vėliau gimusiems tikrai nevertėtų.  Motinoms ir tėvams turi pakakti pasitikėjimo nesileisti traukiamiems į kaltės liūną tų, kurie į juos žiūri kaip į melžiamas karves. Jiems reikėtų dažniau išgirsti, jog tikrai nieko bloga, kad savo vaikus rengi kažkieno atiduotais drabužėliais, kad vieną kitą daiktą įsigyji jau panaudotą.

Kadangi pati užaugau didelėje šeimoje, net negaliu apsakyti, kokia esu dėkinga tėvams už brolių ir seserų dovaną. Nes brolis, sesuo, galimybė pabūti nuotykiautojų ir padaužiukų šutve yra daug geriau, nei turėti tai, kas geriausia, naujausia ir brangiausia.

Veronika Winkels yra trijų vaikų mama, žurnalistė ir kultūros kritikė, gyvenanti Melburne (Australija)

Pabaiga: jauni tėvai.

Jums gali patikti