Tyrimas: stojamieji balai nenulemia tolesnių studijų sėkmės

Juras Lukaševičius, Vilniaus Gedminio technikos universitetas

Baigėsi pirmasis stojančiųjų priėmimo į aukštąsias mokyklas etapas. Kai kurie stojantieji džiaugiasi gavę kvietimus į norimas studijų programas, bet kai kuriems  galbūt pritrūko balo,  o gal drąsos siekti  svajonių specialybės. Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Duomenų analizės technologijų studentas, dabar jau absolventas Juras Lukaševičius, studijuodamas duomenų analizės technologijas, kartu su vadovu doc. dr. Tomas Rekašiumi kėlė klausimą, kas turi įtakos studijų sėkmei ir studentų ankstyvam iškritimui iš studijų.  Tyrėjas taip pat bandė atsakyti į klausimą ar stojamieji balai nulemia studijų sėkmę? Tam jaunasis mokslininkas pasinaudojo aštuonerių metų duomenimis, išanalizuodamas dvylika įvairių mokslų krypčių studijų programų.

Konkursinis balas tolesnei studento sėkmei nėra svarbus

Pirmieji tyrimo rezultatai nustebino J. Lukoševičių: stojamieji balai, tai yra mokyklos rezultatai neturėjo statistiškai reikšmingos įtakos studentų akademinei sėkmei universitete. Pradžioje, išanalizavęs dviejų studijų programų, turinčių virš 100 studentų, keturių laidų baigimo duomenis, mokslininkas nustatė, kad konkursinis stojamasis balas neturėjo jokios įtakos tolesnei studento akademiniams pasiekimams ir jo galimybėms sėkmingai baigti universitetą. Faktas atrodė neįtikėtinas, todėl J. Lukaševičius pasirinko išanalizuoti dar dešimt VILNIUS TECH studijų programų.  Į sąrašą pateko inžinerijos, matematikos, informatikos, socialinių mokslų, verslo ir viešosios vadybos studijų krypčių  grupių programos. Tendencija pasitvirtino. Tyrimo išvados paneigia gyvuojančią nuomonę, kad mokyklos pasiekimai turi lemiamą įtaką mokinio ateities karjerai. Tai lemia tik galimybę stoti į universitetą, bet negarantuoja tolimesnės sėkmės.

J. Lukaševičius sako, kad įstojus į universitetą reikia žiūrėti į tai, kaip į naują pradžią, nes sėkmė universitete labiau priklauso nuo studentų įsitraukimo ir asmeninės motyvacijos. Ši įžvalga yra gera žinia ką tik įstojusiems studentams, kurie galbūt neturėjo puikių rezultatų mokykloje ir nerimauja dėl ateities. Juras pabrėžia, kad kiekvienas gali sužibėti universiteto aplinkoje, nepaisant savo praeities akademinių pasiekimų.

Kas turi įtakos sėkmingam studijų baigimui?

Ieškant atsakymo į klausimą, kas lemia studentų akademinę sėkmę, tampa akivaizdu, kad nėra universalaus priežasčių sąrašo, kurio remiantis galima tiksliai prognozuoti, ar studentas iškris. Tačiau pastebėti pasikartojantys aspektai, reikšmingai lemiantys studentų rezultatus. Vienas iš svarbiausių yra ryšys tarp pažymių vidurkių ir akademinės sėkmės. Studentai, kurių pažymiai studijuojant yra aukšti, turi mažesnius iškritimo šansus. Ypač svarbūs tolesnei studento sėkmei yra pirmojo semestro pažymiai: turintys aukštesnį pirmojo semestro vidurkį tikėtina sėkmingai studijuos ir toliau. Įdėtos pastangos pirmuose universiteto kursuose nulemia tolimesnių semestrų rezultatus. Panašiai kaip ir mokykloje, jei išvengiama spragų atsiradimo, naujų temų įsisavinimas vyksta sklandžiau. Tačiau pastebima, kad studentai, kurie iš karto susiduria su sunkumais, gali turėti iššūkių, didinančių iškritimo riziką. Taigi, pirmieji studijų rezultatai yra svarbus signalas, leidžiantis aukštosioms mokykloms anksti identifikuoti rizikos grupėje esančius studentus ir jiems padėti.

,,Tyrimas parodė, kad akademinė sėkmė universitete yra prieinama visiems, kurie nori įdėti pastangų. Tai nukreipia dėmesį į dabartinius ir būsimus veiksmus. Studentai gali formuoti savo ateitį per sunkų darbą, didindami atsparumą iššūkiams, naudojimąsi turimais ištekliais.“ – sako Juras Lukaševičius.

Jums gali patikti